از RGB استفاده نکنید!

اگر شما برای ما فایل RGB (آر جی بی) ارسال کنید، رنگ‌های چاپ شده غالبا به همان صورتی نیست که در مانیتور یا اسکرین گوشی شما دیده می‌شود. این تغییر رنگ چاپ به دلیل‌های مختلفی رخ می‌دهد که در کنترل ما نیست!


تفاوت RGB و CMYK

RGB (به معنای Red:قرمز – Green:سبز – Blue:آبی) یک طیف رنگی افزودنیست (یک فضای رنگی است) که تابش نور را نشان می‌دهد، و وقتی همه‌ی رنگ‌های اصلی ترکیب شوند باعث تشکیل نور سفید می‌شوند. مانیتور کامپیوتر و باقی نمایشگرها، از تابش نور برای تولید رنگ استفاده میکنند، بنابراین از حالت RGB استفاده می‌کنند. هرچند، در پرینت کردن، جوهر اینگونه عمل نمی‌کند. آنها از یک فضای رنگ دیگری برای ساخت رنگ‌ها استفاده می‌کنند. این فضای رنگ جدید CMYK (رنگ Cyan:فیروزه‌ای – magenta:سرخابی – Yellow:زرد – Black:مشکی) است. فضای رنگ CMYK نشان دهنده‌ی جذب نور است و زمانی که همه‌ی رنگها ترکیب شوند رنگ سیاه پدید می‌آید.

باتوجه به این اختلاف‌ها، غیرممکن است که دقیقا همان رنگ صفحه نمایش روی کاغذ چاپ شود، چون طیف فضای رنگی CMYK تمامی طیف رنگی RGB را شامل نمی‌شود! از آنجاییکه طیف CMYK درون RGB نهفته ست شما میتوانید رنگ CMYK را به خوبی روی صفحه نمایش به نمایش بگذارید.

بررسی رنگ آبی در CMYK و RGB

در این صفحه ما به شما از تغییر رنگی که برای رنگ آبی ممکن است اتفاق بیافتد میگوییم و دلیل اینکه چرا برای طراحی نباید از آر جی بی استفاده کنید! دامنه رنگ‌هایی که میتوانند توسط حالت CMYK (سی ام وای کی) بازتولید شوند کمتر از دامنه طیف رنگی RGB ست که روی مانیتور بازتولید میشوند؛ پس وقتی که فایل به CMYK تبدیل شود: رنگ‌ها تغییر پیدا میکنند و زنده بودن رنگ‌ها مقداری از دست می‌رود!

برای مثال، بیشتر رنگ‌های آبی روشن وقتی از حالت RGB به CMYK تبدیل میشوند به رنگ بنفش درمی‌آیند چون خارج از محدوده رنگ CMYK است.
بجای اینکه تلاش کنید که همان رنگ آبی روشن را تطبیق دهید، در عکس پایین چند میکس آبی رنگ آورده شده است که می‌توانید بجاش استفاده کنید!

یک راه برای جلوگیری از این تغییر رنگ این است که از رنگ‌هایی استفاده نکنید که در پالت رنگ فتوشاپ علامت اخطار گاموت را نشان می‌دهند، که یعنی این رنگ خارج از محدوده CMYK است. اگر روی علامت اخطار کلیک کنید، فتوشاپ نزدیکترین رنگ به آن رنگ را که در محدوده رنگ CMYK است را انتخاب میکند.

آبی و بنفش در طیف رنگی CMYK نزدیک به همدیگرند، پس اگر میخواهید از تبدیل رنگ آبی به بنفش جلوگیری کنید، همیشه از مقدار کم رنگ magenta:ارغوانی و مقدار بالای cyan:فیروزه‌ای استفاده کنید و مطمئن شوید که حداقل بین این 2 رنگ 25% تفاوت درصد قائل شده باشید..

از کجا مطمئن شویم که از حالت CMYK استفاده میکنیم؟

کوپرینت توصیه میکند که زمانیکه یک فایل جدید ایجاد می‌کنید، حواستان را جمع کنید که گزینه‌ی Color Mode را روی CMYK بگذارید.

همچنین می‌توانید در تب باز شده در بالا میتوانید چک کنید که آیا فایل RGB است یا CMYK؟

همچنین برای تغییر حالت میتوانید به راحتی از منوی Image گزینه Mode را انتخاب کرده و به حالت مدنظران تغییر حالت فضای رنگ بدهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا