بهترین نوع فایل برای پرینت چیست؟

ارسال فایل‌های اشتباه برای پرینتر می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی مقاله نهایی شما داشته باشد. ما امیدوارم این موضوع رو مقداری برای شما توضیح دهیم که از این اتفاق بد پیشگیری کنیم!

یک فایل چه کاری باید انجام دهد؟

آیا فایل شما مستقیم برای پرینتر ارسال میشود؟ یا به یک نوع فایل دیگر تبدیل میشود، و سپس به پرینتر منتقل می‌شود! جواب به این سوال روی اینکه شما چجور فایل خود را ذخیره (سیو) کنید تاثیر می‌گذارد!

بهترین فایل برای پرینت چیست؟

درنهایت بهترین گزینه برای شما این است که از پرینتر خود سوال کنید که دوست دارند چطور فایل‌ها را دریافت کنند؟:) احتمال میرسه که همه آن‌ها PDF را انتخاب می‌کنند همانطور که اکثر مشتریان ما نیز pdf برای ما واتساپ میکنند.

اگر پرینتر شما PDF می‌خواهد، ازش بپرسید که چه نوع یا چه ورژنی از اون؟ انواع مختلفی PDF وجود دارند و بعضی پرینترها با بعضی انواع پی دی اف مشکل دارند!

فایل‌هایی برای فایل‌های دیگر

اکثر فایل‌هایی که میسازید درنهایت درجای دیگه تعبیه یا ایمپورت می‌شوند، مثل Indesign. ما می‌خواهیم این فایل‌ها را به دو دسته‌بندی تقسیم کنیم: وکتورها و بیت مپ‌ها!

وکتورها (vector)

بهتر است فایل‌های وکتور هنری (فایل‌هایی که با ایلوستریتور ساخته میشوند) را با پسوند EPS, PDF یا AI ذخیره کنید. در عکس پایین که توسط مرکز تخصصی کپی و پرینت کپرینت ساخته شده، شما می‌توانید ببینید که چرا PDF (پایین سمت چپ) و EPS (بالا سمت چپ) بر پسوندهای TIFF و JPEG غالب شده‌اند.

حتی در رزولوشن 300dpi (سیصد نقطه در اینچ) پسوندهای TIFF و JPEG نمی‌توانند کیفیت خوبی ارائه دهند چون آن‌ها مجبورند آن را به پیکسل تبدیل کنند، و در تصویر بخوبی افت کیفیت را می‌بینید.

مقایسه کیفیت پسوندهای tif jpg eps pdf 2001

بیت مپ (Bitmap)

TIFF، JPEG و حتی PSD (پسوند فایل‌های فتوشاپ) چیزهایی هستند که شما بهتر است برای فایل‌های بیت مپ ذخیره کنید.

TIFF و PSD از نوع lossless هستند (حالا lossless (بی اتلاف) چی هست؟ یک الگوریتم فشرده‌سازیه که اجازه میده داده‌های اصلی بطور کامل از داده‌های فشرده شده بازسازی شوند. ). پس با ذخیره از نوع این 2 پسوند شما چیزی از دست نمی‌دهید.

JPEGها معمولا زمانی که شما آن‌ها را ذخیره می‌کنید کیفیتشان را از دست می‌دهند ولی خب فضای آزاد بیشتری برای کامپیوترتان می‌خرید. ذخیره با بالاترین کیفیت JPEG معمولا تفاوت خاصی با TIFF یا PSD ندارد.

بطور کلی TIFF یا PSD نسبت به JPEG گزینه بهتری برای ذخیره کردن هستند، ولی اگر به شما فایل JPEG داده شد یا از جایی چنین فایلی گیر آوردید یا خریداری کردید؛ در آن صورت شما اگر بصورت TIFF هم ذخیره کنید هیچ چیز بیشتری عایدتان نمی‌شود! فایل‌های TIFF و PSD نمی‌توانند جزئیاتی خلق کنند که از قبل در عکس اولیه وجود نداشته است. ولی پسوند JPEG می‌تواند جزئیاتی را از بین ببرد.

چند نکته وجود در رابطه با تصاویر JPEG:
1. نمی‌توانند رنگ‌های نقطه‌ای را مدیریت کنند، پس هنگامی که ذخیره می‌شوند رنگ پانتون را به مقدار CMYK تبدیل می‌کنند.
2. فضای سفید رنگ بین خطوط قرمز، با رنگ خاکستری/زرد نامحسوسی پر میشود که به دلیل فشرده‌سازی این اتفاق می‌افتد.

خلاصه

فایل‌هایی برای پرینتر شما: معمولا همون PDF یا فایل‌های خروجی شرکت ادوبی مثل AI، PSD، Indd مناسب می‌باشند.
وکتورها: EPS، PSD و AI
بیت مپ‌ها: TIFF، PSD و گاهی هم JPEG

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا