انواع چاپ چیست؟ مقایسه آفست، لیزری، سیلک، فلکسو و …

تکنولوژی‌های متنوع زیادی وجود دارند که برای چاپ کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها، پوسترها، پکیج‌ها و باقی محصولات چاپی استفاده می‌شوند. ما در این مقاله به انواع چاپ می پردازیم و فرآیندهای پرینت صنعتی اصلی شامل موارد زیر است:

  • چاپ دیجیتال (چاپ لیزری، جوهرافشان و زیروگرافی)
  • چاپ آفست
  • فلکسوگرافی
  • چاپ صفحه نمایش
  • گریویر (یا گراور)

البته تکنیک‌های اضافه دیگری هم هستند که برای موارد خاصتر استفاده می‌شوند مثل: پرینت فلاک، لترپرس، ترموگرافی، پاد پرینتینگ.

چاپ دیجیتال – چاپ لیزری و جوهرافشان

متدهای مختلفی برای چاپ دیجیتال وجود دارد، 2 متد متداول تحت عنوان چاپ جوهرافشان و زیروگرافی می‌باشد (که چاپ لیزری هم جز آن است):

چاپ جوهرافشان

در چاپگرهای جوهرافشان، تصویری که قرار است پرینت شود توسط قطرات ریز جوهر از دهانک‌های یک یا چند سر پرینت به بیرون پاشش می‌شوند. پرینترهای جوهرافشان می‌توانند روی سطوح گسترده‌ای مثل کاغذ، پلاستیک، درها و کاشی‌های منزل و … چاپ کنند. همچنین با توجه به نوع دستگاه می‌تواند برای انتشارات کوتاه مدت مثل فوتوبوک (کتاب تصویری) یا چاپ تعدادی کتاب استفاده شوند.

پرینترهای جوهرافشان گاهی با دیگر دستگاه‌های چاپ کنار هم قرار میگیرند تا قدرت بیشتری پیدا کنند و از آن برای چاپ‌هایی مثل آدرس نامه بصورت مستقیم روی نامه‌ها استفاده شود.

چاپ لیزری و زیروگرافی

چاپگرهای لیزری که پس از پرینترهای جوهرافشان آمدند، معایب جوهرافشان‌ها را برطرف کردند. سرعت جوهرافشان‌ها معمولا کمتر و کیفیت آن‌ها برای چاپ تصاویر (نه چاپ متون) بیشتر است!

در این نوع چاپ تصاویر با کیفیت بالا یا متوسط با عبور دادن لیزر به سمت جلو عقب روی درام ایجاد می‌شوند و درام را باردار می‌کند. سپس درام جوهر یا تونر را بصورت الکتریکی جمع میکند و تصویر را به کاغذ انتقال میدهد. در این مرحله توسط گرما، تونر تصویر یا نوشته را روی کاغذ به طور دائمی جوش می‌دهد. این نوع چاپ در واقع از همان پروسه زیروگرافی بهره می‌برد. دستگاهای پرینت لیزری در ابتدا توسط شرکت زیراکس اختراع شدند و امروزه همچنان با اسم زیراکس نام برده می‌شوند.

پرینترهای لیزری فقط برای ادارات نیست بلکه در اکثر خانه‌ها به عنوان پرینتر خانگی نیز استفاده می‌شوند و گاها وزن کمی هم دارند که قابل حمل و نقل هستند.

کوپرینت در این مقاله به مقایسه قیمت، هزینه‌های آتی، سرعت چاپ و کیفیت چاپ می‌پردازد.

پرینت دیجیتال کم کم گسترش پیدا کرد و جای پرینت‌هایی که قبلا با افست، فلکسو و اسکرین پرینت، چاپ میشدند را گرفت.

  • در سایزهای کوچک مثل آسه و آچهار، چاپگرهای دیجیتال سیاه سفید و رنگی جای افست را گرفتند (مخصوصا در تیراژ کم!) و شرکت‌های کانن (یا کنون)، اچ پی، اپسون، کونیکا و … مدل‌های مختلفی را به بازار ارائه دادند.
  • لیبل و برچسب‌ها هم امروزه توسط همین دستگاهای دیجیتال به چاپ می‌رسند.

همچنین باتوجه به نیاز بازار، چاپ‌های تخصصی‌تری برای منظورهای دقیقتر به بازار ارائه شدند:

  • دای سابلیمیشن: پرینتیست که با استفاده از گرما روی بستر مورد نظر منتقل می‌شود (مثلا چاپ روی پارچه و لباس، چاپ روی ماگ). بعضی پرینترها می‌توانند روی سطوح مختلفی مثل پلاستیک، فلز و … چاپ کنند.
  • چاپ حرارتی مستقیم: که برای تغییر رنگ کاغذ چاپ شده با استفاده گرما کاربرد دارد.

چاپ آفست (Offset printing)

در چاپ افست؛ محتوای چیزی که میخواهیم از آن چاپ کنیم را روی یک ورق که معمولا آلومینیمیست چاپ میکنیم. ورقه‌ای که جوهری شده روی یک لایه لاستیکی و سپس به سطح پرینت منتقل (یا همان افست) می‌شود. این نوع چاپ برای پرینت روی کاغذ، پلاستیک، مقوا و باقی مواد استفاده میشود ولی باید یک نکته را دقت کنیم که سطح مورد نظر برای چاپ صاف باشد. این نوع چاپ حدود سال 1875 اختراع شد ولی نه با این دستگاها:)

در بالا یک دستگاه چاپ ورقه‌ای چهار رنگ را مشاهده می‌کنید. در انتها ورقه‌های کاغذ را می‌بینید که در مخزن کاغذ قرار گرفته‌اند و بصورت اتوماتیک به خورد دستگاه چاپ افست داده میشوند. 4 واحد چاپ که بعد از این مرحله ست هر کدام یک رنگ را چاپ می‌کنند که معمولا واحد اول رنگ سیاه را چاپ میکند، سپس رنگ فیروزه‌ای و بعد ارغوانی (شبیه صورتی) و بعد زرد چاپ میشود که وقتی این رنگ‌ها روی هم بخوابند مثلا از ترکیب سه رنگ، رنگ جدیدی به وجود می‌آید. پشته ورقه‌های چاپ شده در جلوی دستگاه قابل دیدن هستند، زیر دستگاه چاپ و مانیتور، اپراتور دستگاه برای کنترل چاپ از آن استفاده میکند.

خب ممکن برایتان سوال پیش بیاید که اگر کاغذ تمام شد چه؟ یا اگر تیراژ هزارتا به بالا بود چه؟ برای این موضوع از رول‌های کاغذ استفاده میشود. تصویر پایین یک دستگاه آفست بزرگتر را نشان میدهد که به سرعتی چاپ میکند که کاغذها باید به زور خشک شوند. اون بخش سیاه رنگ در انتها همان اجاق (فِر) دستگاه می‌باشد.

دستگاه چاپ افست بزرگ تیراژ بالا
دستگاه چاپ افست بزرگ تیراژ بالا

افست امروزه برای چاپ تیراژهای بالا استفاده میشود مثل کتاب‌ها، روزنامه‌ها، بسته‌ها و … استفاده می‌شود. هرچند برای تیراژ کم یا حتی زیاد همچنان میتوانید به کوپرینت تکیه کنید، قیمت‌های همچنان توان رقابت با دستگاهای افست را داشته چون ما سود ناشر و سودهای اضافه را از شما نمیگیریم و با سودی معقول و خدماتی تضمینی چاپ را به شما ارائه میدهیم.

چاپ فلکسو (فلکسوگرافی)

فرایندیست که با استفاده از یک صفحه‌ی منعطف که به آن کلیشه یا پلیت فتوپلیمر گفته میشود (معمولا جنس الاستومتر (لاستیک) یا ژلاتینی دارد) انجام می‌شود که این صفحه جوهری می‌شود و این صفحه به سطح چاپ منتقل می‌شود. روی سطوح مختلف پلاستیکی، آلومینیومی، فلزی، تلفن، و طیف گسترده‌ای از مواد قابل چاپ است. فلکسو بیشتر برای چاپ پکیج‌ها و لیبل‌ها استفاده میشود و به مقدار کمتر برای روزنامه‌ها! البته بعضی چاپ‌های پکیج امروزه از چاپ فلکسو به دیجیتال تغییر مسیر داده‌اند. ما تحت عنوان تیم کوپرینت به چاپ دیجیتال مسلطیم و بهترین چاپ‌ها را برایتان انجام میدیم.

مزیتی که این چاپ نسبت به چاپ افست دارد این است که دامنه رنگ آن گسترده‌تر است، در تیراژهای بالا از افست ارزانتر است و می‌توانید روی انواع سطوح از آن استفاده کرد. سرعت چاپ حدود 700-800 متر در دقیقه را دارد.

چاپ گریویر یا گراور

این تکنیکیست که تصویر گریو (حکاکی) می‌شود روی سیلندر چاپ. سیلندر مذکور جوهری شده و جوهر مربوطه به سطح کاغذ منتقل میشود. این تکنیک برای چاپ تیراژ بالا استفاده میشود.

این نوع چاپ دیگر خود را به چاپ افست و فلکسو باخته است.

چاپ سیلک اسکرین (اسکرین پرینتینگ)

همانطور که از اسمش مشخص است، این نوع پرینت به یک اسکرین متکیست که یک پارچه بافته شده ست که مناطق مختلفی از آن غیرقابل نفوذ هستند. در باقی مناطق نفوذپذیر، جوهر ورود کرده و به صفحه مورد نظر منتقل میشود. مزیت این نوع چاپ این است که نیاز به سطح صاف ندارد و جوهر می‌تواند به سطوح گسترده‌ای همچون کاغذ، شیشه، سرامیک، چوب، فلز و … بچسبد. دستگاه زیر مدل نمونه‌ایست که روی تی شرت چاپ میزند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا