تبلیغات چاپی یا مجازی؟ کدام موثرتر است؟

یافتن راه مناسبی برای تبلیغ محصولات و خدمات یکی از چالش‌های هر کسب و کار کوچکیست. تبلیغات آنلاین و پرینت شده دو نوع از تبلیغات رایج هستند، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. بعضی شرکت‌ها از هر دونوع تبلیغات استفاده میکنند تا به تبلیغاتشان تنوع بدهند.

وسعت

یکی از تفاوت‌های تبلیغات رسانه ای و چاپی، حزوه قابل پوشش تبلیغاتی آن هاست. یک وب سایت یا یک تبلیغات وبسایتی می‌تواند به مشتریان سراسر دنیا نشان داده شود. تیراژ روزنامه، تراکت، بروشور تبلیغاتی به تعداد محدودتر از مخاطبان می‌تواند برسد. این بدان معنیست که تبلیغات آنلاین، رسانه‌ای و مجازی می‌تواند به دست مشتریان در نقاط مختلف جغرافیایی برسد و به کسب و کارهای کوچک اجازه دهد خدمات یا محصولات خود را به نواحی دورتر هم معرفی کنند.

دستیابی به مخاطبین خاص

بیزینس های کوچک معمولا بصورت بازاریابی نیچه فعالیت میکنند که مشتریان احتمالی خاص یا مصرف کنندگان خاصی را جذب کنند (مثلا یک قهوه فروش مشتریانش کسانیست که در اطرافش قهوه دوست دارند و مصرف میکنند، یا یک آرایشگاه زنان، مخاطبان هدفمندش زنانیست که به دنبال میکاپ و آرایش کردن صورت خود هستند و نه آقایان!)؛ تبلیغات چاپی مناسب کسانیست که میخواهند بصورت محلی و در همان نقطه مخاطبان هدفمند خود را جذب کنند، (مثلا تبلیغات تراکتی یک آرایشگاه، اینگونه باشد که تراکت‌هایش را به زنان و دخترانی که اطراف آرایشگاه‌ها هستند بدهد و آن‌ها را جذب کند. یا یک تعمیرات موبایل پیام تبلیغاتی اش را در روزنامه محلی چاپ کند یا در همان خیابان مجاور مغازه اش پخش کند)، تبلیغات توسط وب سایت‌هایی مثل یکتانت، یا گوگل ادز یا حتی شبکه‌های مجازی‌ای مثل اینستاگرام (البته نه برای ما که فعلا تبلیغاتش فیلتر است) میتوانند با چک کردن تاریخچه سرچ شما و یا پست هایی که بیشتر لایک و تماشا میکنید به شما تبلیغاتی با همان مزمون بصورت هدفمند نشان دهند (مثلا شما موبایل گلکسی S21 را دوست دارید و در گوگل سرچ میکنید، فردا در سایت دیگری راجع به خواص موز میخوانید ناگهان تبلیغات موبایل گلکسی اس 21 را می‌بینید! به همین خوشمزگی!)

ارتباط با مشتریان

تبلیغات باید با مشتریان ارتباط برقرار کند و آن‍ها را قانع کند تا خریدی انجام دهند. مخاطبان اینترنتی معمولا ثانیه‌های اندکی در سایت می‌مانند قبل از آنکه آن در جای دیگری مشغول گشت و گذار شوند، که می‌تواند تبلیغات را سخت کند که تبلیغ در معرض دید آن‌ها قرار بگیرد و توجهشان را جلب کند (بزرگ باشد، در معرض دید باشد، عکس و جیف جذابی داشته باشد، متن جذابی داشته باشد، متمایز باشد و …). همچنین، کاربران اینترنتی می‌توانند ادبلاکر (ad-blocker:مسدود کننده تبلیغات) نصب کنند تا این تبلیغات برایشان در وبسایت‌ها به نمایش درنیاید، درعوض خوانندگان شاید چند دقیقه وقت خود را صرف خواندن روزنامه محلی کنند یا اگر تراکتی را بردارند حداقل به محتوا و متن آن توجه خاصتری کنند و روی تصمیمشان تاثیر بگذارد.

هزینه

تبلیغات آنلاین و مجازی می‌تواند به تبلیغ کنندگان این اجازه را بدهد تا بودجه محدودی را روی تبلیغات خرج کنند (مثلا فلان تا کلیک، یا هزار عدد نمایش، …) که باعث میشود کسب و کارهای کوچک با توجه به بودجه خود بدانند دقیقا چقدر می‌خواهند تبلیغ کنند! برای مثال، یک عکاس فریلنسر می‌تواند انتخاب کند اندازه 2 میلیون و 500هزارتومن در ماه توسط یکتانت تبلیغ انجام دهد. تبلیغات چاپی هم با توجه به اینکه به چه صورت انجام میشود در چه سایز یا تیراژی انجام میشود هم میتواند هزینه خاص خود را داشته باشد، مثلا در یک روزنامه ماهنامه یک صفحه کامل در یک شهر کوچک با تیراژ 2000 عدد شاید 500هزارتومن بیارزد، ولی تبلیغات آنلاین به ازای هر کلیک یا بازدید هزینه دارد. باتوجه به اینکه هزینه‌های تبلیغات آنلاین هم بیشتر بر اساس دلار هست نمیتوان گفت که تبلیغات چاپی هزینه‌برتر است، باید هزینه هر دو را سنجیده و مخاطب سنجی کنید و سپس تصمیم بگیرید. البته تراکت هزینه زیادی ندارد شاید هزار عدد یک رو برای شما بین 150 تا 300 هزارتومن هزینه بیاندازد، و تبلیغات کلیکی هم هر کلیک 50 تا 300 تومان برای شما هزینه بیاندازد، در گوگل ادز هم ممکن است به دلار 1.5 دلار حداقل برایتان خرج بردارد.

ابزار تبلیغاتی موثر

استفاده مستمر از یک شیوه تبلیغاتی موفق میتواند باعث شود تا تاثیر خود را از دست دهد چون مخاطبان به بودنش عادت میکنند. هرچند که تکرار اصل مهمیست تا شما تاثیرگذار باقی بمانید، شما باید توجه ویژه‌ای از مخاطب را به خود جلب کنید! دانستن ابزارهای تبلیغاتی مختلف و تکنیک‌هایی که می‌توانید استفاده کنید می‌تواند به شما کمک کند تا هدف‌هایی تعیین کنید و تبلیغات موثرتری بسازید.

اثربخشی و پیگیری تبلیغات

زمانی که شما پول برای تبلیغات می‌دهید، شما باید اهدافی برای تبلیغات خود تعیین کنید تا نتایجی که بدنبال آن هستید را بیابید. گاهی، شما میخواهید تا مخاطب واکنشی مثل خرید فوری انجام دهد. گاهی اوقات دیگر، شما میخواهید صاف جلوی مخاطب خود وایستید و پیام برند خود را تقویت کنید تا وقتیکه آن‌ها آماده باشند خرید کنند، به برند شما فکر کنند. همچنین شما پیگیر روند تبلیغاتتان باشید بطوریکه وقتی به سایت شما می‌آیند یا خریدشان را میخواهند تکمیل کنند از مخاطبانتان راجع به اینکه چجور به سمت شما جذب شدند سوال بپرسید؟ (تراکت؟ پیامک؟ تبلیغات کلیکی؟ معرفی دوستان؟ اینستاگرام؟ گوگل؟ یا چی؟). ترافیک وبسایتتان را چک کنید تا بدانید چه روزهایی مخاطبان بیشتری به سایت شما می‌آیند و با کدام تبلیغ مخاطبان بیشتری جذب کرده‌اید؟ شما همچنین می‌توانید از کد تخفیف استفاده کنید تا بفهمید مخاطبانتان از کجا آمده‌اند؟

دیجیتال

بیشتر مردم، حداقل بعضی از اطلاعات مورد نیازشان را از اینترنت کسب میکنند، تبلیغات در وب سایت ها و تلفن‌های همراه و استفاده از ایمیل و رسانه های اجتماعی (اینستاگرام – تلگرام – یوتیوب – … ) کاملا بدیهیست. چیزی که تبلیغات مجازی را موثرتر میکند قابلیت رهگیری تبلیغات است. قابلیت‌های رهگیری مخاطبان در فیسبوک، اینستاگرام، بزودی در واتساپ، توییتر و … معمولا رایگان هست. بعضی سایت‌ها هم گزارشات رایگانی راجع به ترافیک تحقیقی ارائه میدهند مثل الکسا و کوانتکست. در تبلیغات کلیکی هم شما می‌توانید بودجه روزانه بگذارید تا سرنخ‌هایی را برای شما گزارش دهد همچنین همیشه کمپین بازاریابی تستی‌ای ایجاد کنید و سپس بودجه خود را به آن اختصاص دهید که بودجه‌تان هدر نرود و مطمئن شوید که وضعیت جذب مخاطبان را تحلیل و بررسی میکنید تا بفهمید از کجا مخاطبان بیشتری را جذب کرده‌اید و در همانجا بیشتر سرمایه گذاری و بودجه گذاری کنید.

پرینت

تبلیغات چاپ شده به مخاطبان زمان بیشتری میدهد تا مطالعه‌ش کنند، آن‌ها حتی میتوانند وسط خواندن کنارش بگذارند و بعد به کارشان برسند و باز برگردند ادامه‌اش را بدون هیچ تجهیزات خاصی (مثل لاگین کردن یا سرچ کردن) مطالعه کنند. همانطور که مردم روزانه از کنار ایمیل‌های روزانه‌شان و صدها تبلیغات اینترنتی در سایت‌ها رد میشوند، پیام تبلیغاتی می‌تواند براحتی گم شود. انتخاب یک روزنامه مناسب، یک کاتالوگ یا بروشور مناسب، یک تراکت جذاب، گیرا و خلاق، باعث میشود از این بی‌نظمی اینترنتی بگریزید چونکه تبلیغات چاپی از لحاظ فیزیکی بزرگتر از تبلیغات آنلاین هستند، شما میتوانید حرف‌های بیشتری بزنید، تصاویر موثرتری وارد کنید و بر روی چند بخش مهم از موضوع تمرکز کنید و آن‌ها را به مخاطب نشان دهید. استفاده از پیام مستقیم، که میتواند یک کارت پستال شکیل شده باشد، شما میتوانید این کارت پستال را مستقیم روی میز مخاطب هدفتان قرار دهید یا مقابل چشمانش بگذارید یا به دستش برسانید (مثلا اگر کارتان تعمیر لوازم اداریست تراکت یا کارت پستال خود را مستقیم به ادارات رفته و به آن‌ها تحویل دهید)

رسانه‌ها

تبلیغات تلویزیونی و رادیویی میتواند انتخاب موثری برای انتقال پیام شما (بدون اینکه تکراری و بی‌اهمیت شود) باشد. اگر محصول شما نیازمند نمایش داده شدن باشد، تلویزیون هم میتواند انتخاب مناسبی باشد (با هزینه گزاف، برای برندهای بزرگ البته نه کسب و کارهای کوچک)، تبلیغات رادیویی از آنور در خارج خیلی طرفدار دارد چون رادیوهای اینترنتی و موسیقی‌های اینترنتی زیادی وجود دارند و میلیون‌ها مخاطب دارند و هر چند ده دقیقه یک تبلیغات با سرعت پخش میکند (تند صحبت میکند)، البته باید دقت کنید باید از کلماتی استفاده کنید تا ذهن مخاطب را به تجسم و تخیل محصول یا خدماتتان تشویق کند و با کلمات و جلوه‌های صوتی شما آن‌ها بتوانند آن را تجسم کنند، که میتواند ارتباط عمیقتری با محصول یا خدمات شما با مخاطب ایجاد کند.

بازاریابی تستی ترکیبی: تبلیغات چاپی، مجازی و رسانه‌ای میتواند به شما کمک کند که پیام جامعتری به مخاطب ارائه دهید و همه مزایاها را کنار هم داشته باشید که معایب هم را هم بپوشانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا