کاغذ کتاب بالکی

نمونه کاغذ کتاب لاکی 80 گرم ضریب بالک 2
نمونه کاغذ کتاب لاکی 80 گرم ضریب بالک 2

این روزها به کاغذی می‌توان «کاغذ کتاب» گفت که برای عصر حاضر طراحی شده است. در عصر رسانه‌های پر زرق و برق دیجیتال، کاغذ کتاب باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

  • آیا صفحات کتاب هم باید مثل صفحه‌ی گجت‌ها پر نور و براق باشد؟
  • تمایز نشر کاغذی و محتوای دیجیتال چیست؟
  • در روزگاری کهانسان‌ها روزانه چندین ساعت با گوشی و کامپیوتر در تماس‌اند، چه تجربه‌ای از کتاب انتظار دارند؟؟

از دیجیتالیسم تا زمختیسم کاغذ

انسان پراضظراب عصر دیجیتال که به شکل اعتیادآمیزی به شبکه‌های اجتماعی و تلفن هوشمند وابسته است، نیازمند تجربه‌ی دور بودن از فضای دیجیتال است. وی نیاز دارد با لحظاتی مطالعه‌ی کتاب، آرامش خود را به دست آورد. اتفاقات سال‌های اخیر نشان داده که ناشران و رسانه‌های کاغذی‌ای که این تجربه را نادیده گرفته‌اند، به سرعت میدان را به رقیب قدرتمند خود واگذار کرده‌اند. بسیاری بر این باورند که دلیل رشد کتاب‌های چاپی نسبت به کتاب‌های دیجیتال در سال‌های اخیر، مد نظر قرار دادن این تجربه است.

تجربه‌ی استفاده از کتاب کاغذی باید دقیقاً برخلاف فضای دیجیتال باشد. کاغذ کتاب در دنیای مدرن، کاغذیست ساده، اصیل، طبیعی، خوش رنگ، خوش دست، آرامش‌بخش و دوستدار محیط زیست.

جالب است بدانید که در سال‌های اخیر ذائقه‌ی مخاطبان و به تبع آن، تولیدکنندگان محصولات چاپی در اروپا به سمت کاغذهای بدون پوشش، با روشنایی کمتر و با حس لامسه بیشتر گرایش یافته است. به همین دلیل، کاغذهای سفیدتر و براقتر به تدریج جای خود را به کاغذهای کِرِم‌تر و مات‌تر داده‌اند. بی‌شک ذائقه‌ی ما ایرانیان نیز در حال تغییر است و در کشور ما نیز روز به روز، کاغذهای کم‌پوشش‌تر و ساده‌تر سهم بیشتری از بازار چاپ را به دست خواهند آورد.

کاغذ بالکی کتاب چیست؟

کاغذ بالکی (Bulky Book Paper) نوعی کاغذ مکانیکال حجیم شده است که عمدتاً برای چاپ کتاب ساخته می‌شود. این کاغذ از خمیر الیاف بلند چوب تهیه می‌شود و به همین دلیل این قابلیت را دارد که حجم بیشتری از هوا را در خود جای دهد. در تولید این کاغذ، کیفیت خمیر اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل، کاغذسازانی که از خمیر ضایعات کشاورزی یا خمیر بازیافتی استفاده می‌کنند، امکان داشتن کاغذ بالکی با کیفیت را ندارند. به طور کلی، هرچه کاغذ بالک بیشتری داشته باشد، سطح زبرتری خواهد داشت و زبری سطح کیفیت چاپ (به خصوص در چاپ رنگی) را کاهش می‌دهد. شرکت‌هایی مانند هلمن (Holmen)(معروف به کاغذ سوئدی) به لطف فناوری پیشتاز خود و کیفیت بالای خمیر مورد استفاده، کاغذهای بالکی با حجم بالا و با سطح فوق العاده صاف تولید می‌کنند. در تولید این محصول، سبکی، رنگ، سطح و حتی رایحه‌ی کاغذ دست به دست هم می‌دهند تا تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری را رقم بزنند.

مزایای کاغذ بالکی نسبت به کاغذ تحریر سفید:

  • سبکتر
  • ضخیمتر
  • خوش رنگ تر (خستگی کمتر چشم)
  • تورق آسان
  • زیست محیطی تر به واسطه‌ی وزن کمتر و استفاده از جنگل‌های مدیریت شده
  • ارزانتر

ضریب بالک چیست؟

به حجمی که هر گرم از کاغذ اشغال می‌کند، ضریب بالک می‌گویند. هرقدر ضریب بالک کاغذ بالاتر باشد، ضخامتش به نسبت گرماژش بیشتر خواهد بود.

بالک بیشتر مساوی است با ضخامت بیشتر، حس سبکی بیشتر و البته سطح زبرتر.

کاغذهای هنری گلاسه ضریب بالکی حداکثر به اندازه‌ی 1 دارند. ضریب بالک کاغذهای تحریر سفید بین 1.1 تا 1.3 است. کاغذهایی بالکی به حساب می‌آیند که ضریب بالک بالاتر از 1.5 داشته باشند. در کتاب‌های بالکی برای آن که سَبُکی به خوبی حس شود، به ضریب بالک 2 و بالاتر نیاز است. برخی از انواع کاغذ بالکی، ضریبی تا 2.3 هم دارند. البته، هرچه ضریب بالک یک کاغذ بالا رود، زبری سطحش نیز بیشتر می‌شود.

یک خریدار حرفه‌ای کاغذ لازم است در هنگام خرید علاوه بر گرماژ، به ضریب بالک و به تبع آن، به ضخامت و پشت نمایی کاغذ هم توجه کند. در این صورت، احتمالاً به جای کاغذ 80 گرمی تحریر با ضریب بالک 1.3، از کاغذ بالکی 60 گرمی با ضریب بالکی 2 استفاده خواهد کرد.

محاسبه‌ی عطف کتاب با کاغذ بالکی

در کاغذ بالکی بیش از آن که با گرماژ کاغذ سر و کار داشته باشیم، با ضخامت کار داریم. برای به دست آوردن ضخامت هر کاغذ (به میکرون) کافیست گرماژ آن را در ضریب بالک اش ضرب کنید. برای مثال، برای کاغذ 60 گرمی بالک 2.0 این گونه محاسبه می‌کنیم:

60 (گرماژ کاغذ، گرم بر متر مربع) × 2.0 (ضریب بالک، گرم بر سانتی‌متر مکعب) = 120 میکرون

برای به دست آوردن عطف کتاب کافیست تعداد ورق‌های هر کتاب را در ضخامت هر برگ آن ضرب کنیم. برای این که واحد محاسبه‌مان به میلیمتر باشد، در نهایت باید هر عدد به دست آمده را بر 1000 تقسیم کنیم. برای مثال، ضخامت یک کتاب 300 صفحه‌ای (150 برگی) با کاغذ 60 گرمی فوق به این صورت محاسبه می‌شود:
150×120 تقسیم بر هزار = 18 میلیمتر

سفارش چاپ کتاب

شما همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی پرینت ما و انتخاب سایز و نوع کاغذ، سفارش چاپ فوری کتاب خود را انجام دهید و کوپرینت برایتان به هر آدرسی که بخواهید ارسال خواهد کرد.

قیمت چاپ کتاب pdf بصورت چاپ دیجیتال فوری کتاب، بر اساس اولویت انجام خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا