چرا به پرینتر جوهرافشان نیاز داریم؟

از گذشته تا به امروز، دنیای پرینترهای مختلف همواره تغییرات بزرگی را تجربه کرده است.  در سال 1990 میلادی که استفاده از پرینترهای جوهرافشان رایج شد به دلیل قیمت ارزان نسبت به پرینترهای لیزری محبوب شدند. مانند بسیاری از فناوری‌های مدرن، پرینترهای جوهرافشان امروزی بر اساس پیشرفت مدل‌های قدیمی‌تر ساخته شده‌اند. چرا به پرینتر جوهرافشان نیاز داریم ؟ به چند دلیل که در این مقاله قصد داریم آنها را معرفی کنیم استفاده از چاپگرهای جوهرافشان ضروری است. پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

پرینت جوهرافشان
پرینت جوهرافشان با مرکز کوپرینت

چرا به پرینتر جوهرافشان نیاز داریم ؟

برای شناختن پرینتر جوهر افشان ابتدا باید دلایل انتخاب این پرینتر نسبت به پرینترهای لیزری را بدانید. این دلایل عبارتند از:

  • راحتی و مقرون به صرفه بودن، پرینترهای جوهرافشان را به انتخاب اول تبدیل کرد و اکثر کاربران از این دستگاه ها برای مصارف خانگی و مشاغل کوچک استفاده می کنند.
  • هیتر ندارد و نیازی به گرم شدن ندارد.
  • این نوع چاپگرها با وضوح بالا عکس را چاپ می کنند. یک پرینتر جوهر افشان استاندارد می تواند با وضوح حداقل dpi  ۳۰۰ چاپ کند. در برخی از مدل های چاپگر، چاپ های تمام رنگی را می توان با وضوح dpi۶۰۰  چاپ کرد.
  • افرادی هستند که می خواهند تصاویر خود را بصورت تمام رنگی چاپ کنند. حتی پرینترهای جوهر افشان ارزان قیمت نیز قابلیت چاپ تمام رنگی را ارائه می دهند.
  • پرینتر جوهرافشان نسبت به پرینترهای لیزری کم صدا هستند. آنها حداقل نویز را در طول فرآیند چاپ ایجاد می کنند و برای استفاده در فضاهای کاری مشترک ایده آل هستند.
  • پرینترهای جوهرافشان بطور معمول ساختار ساده ای دارند و تقریبا همه آنها دارای قسمت های هد چاپ، حرکت هد و اجزای مختلف حرکت کاغذ هستند.
  • پرینترهای جوهرافشان وزن سبک و اندازه کوچکی دارند و برای افرادی که اغلب نیاز به جابجایی دارند یا زیاد سفر می کنند و در مکان های مختلف کار می کنند، انتخاب خوبی هستند.
  • از ویژگی های دیگر این پرینترها می توان به قابلیت شبکه سازی، حافظه کارت خوان ، صفحه نمایش LCD  اشاره کرد.

نحوه کار پرینتر جوهر افشان

در بعضی از نمونه های پرینتر جوهرافشان از جوهر داغ برای چاپ تصویر یا متن روی یک ورق کاغذ یا پلاستیک استفاده می کنند و برخی دیگر از آنها از هدهای چاپ پیزوالکتریک استفاده می کنند. در واقع، پرینترهای جوهرافشان نوع تکامل یافته چاپگرهای سوزنی هستند با این تفاوت که به جای سوزن از چندین تفنگ الکترونیکی ریز استفاده می شود. برای ایجاد تصاویر، ذرات بسیار ریز جوهر توسط این تفنگ ها با عمل پاشش روی کاغذ پخش می شود. ایجاد قطرات جوهر توسط دو تکنولوژی رایج، حباب حرارتی و جریان الکتریسیته در فشار انجام می شود. در یک چاپگر جوهر افشان حرارتی، برخی از ترانزیستورها گرما تولید می کنند، سپس گرمای تولید شده جوهر را تبخیر کرده و حباب مورد نظر را ایجاد می کند. در پرینتر با جریان الکتریسته در فشار برای افشانک جوهر از کریستال استفاده می شود. در همان زمان، کریستال یک بار الکتریکی ضعیف دریافت می کند که منجر به ایجاد لرزش در مخزن جوهر می شود و در نهایت مقدار کمی جوهر از افشانک جاری شود.

پرینتر جوهرافشان

تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری

بطور کلی پرینترهای لیزری و جوهرافشان از نظر کارایی تفاوت های زیادی دارند. اگرچه هر دو چاپگر مسئول چاپ هستند، اما عملکرد، هزینه های نگهداری و همچنین مزایا و معایب آنها متفاوت است. با دانستن این تفاوت ها، کاربران با توجه به نیاز خود یکی از این پرینترها را انتخاب می کنند. این تفاوت ها را با هم مرور می کنیم:

  • ابعاد کاغذ در هر دو پرینتر

چاپگرهای لیزری در سایز A4 چاپ می کنند اما چاپگرهای جوهرافشان نسبت به پرینترهای لیزری دارای اندازه های متفاوتی هستند. ابعاد کاغذ در تعیین قیمت پرینترها تاثیر مهمی دارد.

  • تکنولوژی چاپ در هر دو پرینتر

در پرینتر جوهر افشان جوهر از طریق نازل های مخصوص روی کاغذ پاشش می شود. اما در پرینترهای لیزری از تونر که یک نوع پودر است برای پاشش روی کاغذ استفاده می شود.

  • قیمت کارتریج در هر دو پرینتر

پرینترهای جوهر افشان دارای چهار کارتریج رنگی هستند و قیمت کارتریج آنها بالا است. اما قیمت کارتریج چاپگرهای لیزری پایین تر است.

  • رزولوشن چاپ در هردو چاپگر

وضوح چاپ، کیفیت چاپ را نشان می دهد. این مقیاس بر حسب نقطه در اینچ محاسبه می شود، یعنی هر چه تعداد نقاط در اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است. اگر چه رزولوشن چاپ در گذشته در پرینترهای جوهرافشان باکیفیت تر بود، اما در حال حاضر شرکت کنون پرینتر لیزری با رزولوشن چاپگر جوهرافشان وحتی بالاتر از آن تولید می کند.

  • سرعت چاپ در هر دو چاپگر

اگر به دنبال چاپگری با سرعت چاپ اسناد و مدارک بالا هستید، پرینترهای لیزری بهترین انتخاب هستند. چاپگرهای جوهرافشان از نظر کیفیت چاپ عکس کندتر از چاپگرهای لیزری هستند. سرعت چاپ در پرینتر لیزری 15 الی 100 کاغذ در هر دقیقه و در پرینتر جوهر افشان 16 کاغذ در یک دقیقه است.

  • حجم چاپ در هر دو پرینتر

گنجایش چاپ ماهیانه در پرینتر لیزری بالاتر از پرینتر جوهر افشان است. چاپگر لیزری در یک ماه حدود 3000 کاغذ چاپ می کند در صورتیکه چاپگر جوهر افشان توانایی پرینت 1000 کاغذ دارد.

  • قابلیت ها و امکانات در هر دو چاپگرقابلیت ها و امکانات در هر دو چاپگر

امروزه پرینترهای لیزری بصورت چهار یا سه کاره در بازار عرضه می شوند و دستگاه فکس و اسکن و یا دستگاه کپی به همراه دارند. اما پرینترهای جوهر افشان این قابلیت را ندارند و اکثرا بصورت یکباره تولید می شوند.

  • حساسیت تجهیزات در هر دو پرینترحساسیت تجهیزات در هر دو پرینترحساسیت تجهیزات در هر دو پرینترحساسیت تجهیزات در هر دو پرینترحساسیت تجهیزات در هر دو پرینترحساسیت تجهیزات در هر دو پرینتر

در پرینتر جوهر افشان حتما باید از رنگ های باکیفیت استفاده شود و در صورت استفاده از رنگ نامرغوب به دستگاه آسیب وارد می شود. اما در پرینترهای لیزری حتی با استفاده از پودر شارژ کارتریج آسیب جدی نمی بیند و می توان برای مدت طولانی از آن استفاده کرد.

معایب پرینترهای جوهرافشان

در واقع مرز باریکی بین مزایا و معایب چاپگرهای جوهرافشان وجود دارد. پرینترهای جوهرافشان در کنار تمام مزیت هایی که دارند، دارای مشکلاتی هستند که نمی توان آنها را نادیده گرفت. این معایب عبارتند از:

  • با اینکه پرینتر جوهرافشان قیمت ارزان و مناسبی دارد اما قیمت کارتریج رنگی آن بالا و گاهی هم اندازه با قیمت خود پرینتر است.
  • به علت تولید گرما و تبخیر در پرینترهای جوهرافشان، در صورت استفاده زیاد و مداوم از آنها احتمال آسیب جدی به دستگاه زیاد است.
  • این نوع پرینترها در مقایسه با پرینترهای لیزری سرعت خیلی پایینی در چاپ دارند.
  • پرینترهای جوهرافشان نیاز به نگهداری و تعمیر بیشتری نسبت به نوع لیزری دارند. ساختار پرینتر جوهر افشان به گونه ای است که بستگی به خروجی جوهر از نازل های ریز دارد و به خصوص در هنگام استفاده از جوهر غیر فابریک احتمال مسدود شدن نازل وجود دارد.
  • برگه چاپ شده توسط پرینتر جوهرافشان نسبت به رطوبت حساس است و اگر دست خیس با آن تماس پیدا کند سریعا جوهر روی کاغذ پخش می شود.

سخن اخر

همانطور که در مقاله چرا به پرینتر جوهرافشان نیاز داریم ؟ ذکر شد، پرینترهای جوهر افشان در کنار مزایایی که دارند مشکلاتی نیز برای ما ایجاد می کنند که نباید نسبت به آنها بی توجه باشیم. مواردی مانند هزینه بالای مواد مصرفی و هزینه های نگهداری و همچنین هزینه بالای تعمیر دستگاه و احتمال خرابی در صورت عدم استفاده طولانی مدت نیز باعث می شود هنگام خرید در انتخاب خود بیشتر دقت کنیم. امیدواریم این مقاله در مورد عملکرد پرینتر جوهرافشان و بررسی هد آن برای شما خوانندگان عزیز جالب و مفید باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا