کارتریج چیست؟ معرفی انواع کارتریج جوهرافشان و لیزری

کارتریج محفظه ای درون چاپگر است که جوهر یا تونر در آن نگهداری می شود. جوهر کارتریج از جنس دای یا پیگمنت (رنگدانه) است. کارتریج مواد مصرفی پرینتر است که هنگام خرید چاپگر علاوه بر قیمت و قابلیت های دستگاه می بایست به آن توجه کنیم. اگر در منزل یا محل کارتان با پرینتر سروکار دارید، پس لازم است با کارتریج جوهری یا لیزری که مهمترین قطعه یک چاپگر است بیشتر آشنا شوید. در مقاله کارتریج چیست ؟ معرفی انواع کارتریج جوهری و لیزری، با ما همراه باشید تا عملکرد کارتریج جوهری و لیزری را بهتر بشناسید.

کارتریج چیست ؟ معرفی انواع کارتریج جوهری و لیزری

کارتریج (Cartridge) از لحاظ لغوی به معنی محفظه استوانه ای یا فشنگ است. مخزنی درون چاپگر که جوهر مورد نیاز برای چاپ کاغذ یا اسناد درون آن قرار می گیرد و به دو نوع جوهری یا لیزری ( تونر) تقسیم می شود. در فرآیند چاپ این مواد با نازل یا درام بر روی کاغذ مورد نظر توزیع شده و کار چاپ انجام می شود.

کارتریج جوهری در پرینتر جوهر افشان استفاده می شود که منبع ذخیره و نگهداری جوهر است. جوهر حاوی دو نوع مواد به نام دای (Dye) و پیگمنت یا رنگدانه (Pigment)  است. جوهر Dye در برابر نور خورشید و رطوبت دوام زیادی ندارد و از طرفی قیمت خرید بسیار پایینی دارد. جوهر Pigment تصاویر و متون را کمی تیره تر از حد معمول چاپ می کند و کیفیت بالاتری دارد، بنابراین قیمت بالاتری دارد. کارتیج جوهری شامل یک هد (Head) و تعدادی نازل است که روی این هد قرار می گیرد و جوهر پاشش روی سند مورد نظر انجام می شود. نکته قابل توجه در استفاده از کارتریج این است که پس از بازکردن درب کارتریج، در صورت عدم استفاده در مدت زمان کوتاهی، کارتریج خشک شده و بدون استفاده می ماند. کاتریج های جوهری در رنگ های مشکی، آبی، قرمز و زرد وجود دارند.

کاتریج لیزری در پرینترهای لیزری استفاده می شود و مواد ذخیره شده در آن تونر نام دارد که کاتریج تونری هم به آن می گویند. در واقع، کارتریج لیزری نوعی پودر ریز است که از پلی استر ساخته شده است. جنس پلاستیک پلی استر باعث نگه داشتن الکتریسیته می شود و هر چیزی که بار منفی دارد را به خود جذب می کند. در پرینترهای لیزری، سفارش چاپ با استفاده از کارتریج پودر و درام به کاغذ منتقل می شود. در نتیجه هد و درام در کارتریج های لیزری و جوهر، وظیفه انتقال اطلاعات و چاپ آن را با استفاده از مواد مصرفی روی کاغذ بر عهده دارند. اولین نسل پرینترهای لیزری در سال ۱۹۷۵ میلادی وارد بازار شد و با ویژگی ها و عملکرد بسیار خوب خود توانست نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. پرینترهای لیزری بر اساس نوع کارتریج به دو دسته پرینترهای رنگی و تک رنگ تقسیم می شوند. چاپگرهای تک رنگ فقط از کارتریج های مشکی استفاده می کنند، در حالی که چاپگرهای لیزری رنگی از چهار رنگ اصلی استفاده می کنند.

تعویض یا شارژ کارتریج لیزری
کارتریج لیزری

تفاوت بین کاتریج های جوهری و لیزری

حال که در مورد هر دو کارتریج جوهری و کارتریج لیزری به طور جداگانه صحبت کردیم ، بهتر است کمی در مورد تفاوت بین کارتریج لیزری و کارتریج جوهری بدانیم.

  • کاتریج پرینترهای جوهر افشان عکس های رنگی را با وضوح و رزولوشن بالا چاپ می کنند. اما کاتریج پرینترهای لیزری تک رنگ اسناد و مدارک را با وضوح بهتر از جوهرافشان چاپ می کنند. کاتریج های رنگی لیزری تصاویر و اسناد را با کیفیت متوسط چاپ می کنند.
  • کاتریج لیزری از پودر تونر برای چاپ استفاده می کند درصورتی که کاتریج جوهری به شکل مایع است و عکس و متن شما به صورت قطرات بسیار ریز مایع روی کاغذ پاشش می کند.
  • تفاوت دیگر این است که کارتریج لیزری نیاز به شارژ کردن دارد. البته کارتریج های جوهری نیز قابل شارژ هستند، اما این فرآیند می تواند باعث آسیب سخت افزاری به چاپگر شود. به همین دلیل، ارائه دهندگان خدمات شارژ کارتریج جوهری را توصیه نمی کنند.
  • کاتریج جوهری برای چاپ از فشار استفاده می کند، در صورتی که کاتریج لیزری یا تونری برای چاپ از لیزر استفاده می کند.
  • پرینترهای لیزری برای ادارات و دفاتر طراحی شده اند، بنابراین کاتریج آنها دارای ظرفیت چاپ بالایی است. اما کاتریج های جوهری بیشتر مصرف خانگی دارند و ظرفیت چاپ آنها پایین تر است.
  • پرینتر لیزری از پرینتر جوهری گرانتر است. کارتریج جوهری و کارتریج لیزری از قطعات مصرفی هستند و نیاز به شارژ و تعویض کارتریج دارند پس به غیر از هزینه های اولیه باید هزینه های جانبی را هم در نظر بگیریم.
  • طول عمر کاتریج لیزری از کاتریج جوهری بیشتر است. یعنی کاربر با حجم کاری بالا باید هر ماه حدود یک سوم قیمت خرید چاپگر را برای خرید کارتریج هزینه کند
  • .
  • زمان تعویض کاتریج
  • به طور کلی هر مشکلی که در عملکرد چاپگر مشاهده می کنید مربوط به کارتریج است. از چاپ های کمرنگ گرفته تا اسنادی که به رنگ سفید چاپ می شوند، همه به شما می گویند که زمان تعویض کارتریج فرا رسیده است. تکنسین کارتریج آسیب دیده را بررسی می کند و با تعویض قطعاتی مانند درام و تراشه، خود کارتریج را احیا می کند. با این حال، تعویض کارتریج به معنای خرید کارتریج اصلی یا طرح جدید و تعویض کارتریج قدیمی است. نکته ای که در این زمینه نباید فراموش کنید این است که با هر بار شارژ کارتریج، کیفیت چاپ شما کاهش می یابد و نباید انتظار کیفیت اصلی کارتریج را داشته باشید.

نکات لازم هنگام خرید کارتریج

هنگام خرید  کاتریج می بایست به نکات مهم زیر توجه کنید:هنگام خرید  کاتریج می بایست به نکات مهم زیر توجه کنید:

  • اول از همه، به یاد داشته باشید که باید کارتریجی را برای پرینتر خود انتخاب کنید که با چاپگر شما سازگار باشد.
  • از قرار گرفتن  جوهر و کارتریج های لیزری در معرض نور خورشید، سرمای شدید و رطوبت شدیدا خودداری کنید.
  • اگر علاقه مند به خرید پرینتر لیزری هستید، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید نوع کارتریج است. انتخاب کارتریج مناسب می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند.
  • اگر چاپگر شما توانایی چاپ اسناد سیاه و سفید را دارد، بهتر است از جوهر سیاه استفاده کنید. زیرا با این کار در مصرف تونر و سایر هزینه های مربوط به کارتریج صرفه جویی خواهید کرد.
  • شارژ کارتریج خود را به افرادی که در این زمینه آموزش دیده و متخصص هستند بسپارید.
  • اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به حفظ محیط زیست اهمیت می دهید، این کارتریج های قابل استفاده مجدد برای شما عالی هستند.
  • کاتریج خود را از فروشگاه های معتبر آنلاین یا حضوری و از برند و مارک های شناخته شده خریداری کنید.

سخن آخر

موضوعات مقاله کارتریج چیست ؟ معرفی انواع کارتریج جوهری و لیزری، اطلاعات کلی در مورد کارتریج های پرینتر جوهری و لیزری و مزایای هر کدام را در اختیار شما قرار می دهد. همانطور که در مقاله خواندید، پرینترهای لیزری یکی از محصولات مدرنی هستند که برای رفع نواقص دستگاه های چاپ قدیمی وارد بازار شده اند. تفاوت بین پرینترهای جوهری و لیزری را مطالعه کردید و دیدید که هر دو دارای مزایا و معایبی هستند. بنابراین موقع خرید هر کدام از پرینترها مهمترین نکته که باید به آن توجه کنید کاتریج است. امیدواریم راهنمایی های ارائه شده در این زمینه در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

همچنین دیگر مقالات ما را نیز بخوانید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا