نکاتی برای مدیریت رنگ های چاپی

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که مردم درباره ثبت سفارش چاپ و پرینت می‌پرسند این است که چگونه کنترل رنگ‌ها را مدیریت می‌کنید؟ ” پاسخ در دو بخش است. اول، ارتباط آزاد بین چاپگر و طراح. سپس، یک نمونه فیزیکی برای یک طراح که آن را تایید کند.

اول، ارتباط کلید اصلی مدیریت رنگ است.

در سریعترین زمان ممکن با یک طراح راجع به رنگ طرح مورد نظرتان صحبت کنید. تنها صحبت خالی نکنید، از نمونه‌های چاپ شده سوال کنید و استفاده ببرید. چیزی که شک شخص به آن “آبی آسمانی” می‌گوید می‌تواند خیلی متفاوت از “آبی آسمانی” ای باشد که یک شخص دیگر در ذهن دارد، پس از توصیفات شفاهی اجتناب کنید. مثال‌های الکترونیکی نیز دقیق نیستند چون تصاویر صفحه نمایش یا مانیتور اکثر افراد کالیبره نیست یا که پرینترها کاملا کالیبره نیستند. (از پرینترهای استوک آن هم در ایران چه انتظاری دارید؟)

استفاده از نمونه های فیزیکی و چاپ شده مثل طرح پنتون، چیپ رنگ، نمونه های پارچه ای از معدود راه‌هاییست که مخاطب میتواند بفهمد که دقیقا به چه رنگی نیاز دارد و چگونه راجع به مدیریت رنگ تصمیم بگیرد؟! و سپس راجع به اینکه رنگ اصلی طرح چه رنگی باشد صحبت کنید. اگر که طرحی با 2 رنگ اصلی دارید و طراح به شما 5 رنگ نزدیک به آن دو پیشنهاد میکند، سعی کنید انتخاب‌هایتان جمع و جورتر کنید و دو رنگ را بردارید. همچنین اگر طرح شما 5 رنگیست و طراح به شما 2 رنگ ارائه میدهد، راجع به اینکه سه رنگ دیگر چه باشند مبادله نظر کنید و پیشنهاد خودتان را بدهید.

به عنوان یک پرینتر، اگر یک سیستم مرجع رنگ ترجیحی داشته باشید، مانند Pantone، اجازه دهید طراح به درستی آنچه را که می‌خواهید با آن کار کنید را تنظیم کند و به مدیریت رنگ ها بپردازد و به همان شیوه به چاپگر مرتبط سازد.

سپس، یک استاندارد چاپی درست کنید.

بنظر میرسد که انگار زمان و منابع هدر رفته است که یک چیز کوچکی پرینت کنید، آن را توسط پست بفرستید، سپس منتظر نظر طراح بمانید؛ ولی نه، این باعث صرفه جویی در زمان کل و حتی زمان اتمام کار میشود و شمارا از اشتباهات پرهزینه دور میکند. زمانی که یک رنگ در مرحله توسعه مورد انتخاب واقع میشود، یک نمونه‌ی چاپ شده از آن را دقیقا طوری که زمان تولید (زمان شروع چاپ نهایی) قرار است چاپ شود چاپ کنید. نصف آن را نگه دارید و نصف دیگر را بفرستید تا که تایید شود. در ضمن دقت کنید که از همه طرف تحت مشاهده‌ی نمونه زیر نور باشید و از هیچ زاویه ای تاریکی و سایه برای مشاهده کار وجود نداشته باشد چرا که متوهم میشوید و رنگ‌ها را خوب نمی‌بینید و غر خواهید زد! اگر که شما یک لایت باکس مناسب ندارید، سعی کنید حتما از نور طبیعی خورشید (نور روز) برای مشاهده‌‌ی نمونه‌ی چاپ شده استفاده کنید.

یک نمونه همچنین به طراح اجازه می‌دهد تا دقیقا همان چیزی را ببیند که رنگ روی بستر خاصی بنظر می‌رسد. پرینتر ممکن است کاملا با پنتون 17-3938 مطابقت داشته باشد، ولی همچنان برای طراح مهم است که آن را ببیند و اطمینان حاصل کند که رنگ، روی این بستر برای پروژه مناسب است. یک نمونه اولیه می‌توانید فرصتی برای ایجاد تغییر در آینده باشد.

میز طراحی و چاپ

ایرانیان عزیز توجه کنید که در ایران نمی‌توان تطابق کامل رنگ داد اگر که شما از چاپ دیجیتال استفاده میکنید، یعنی حتی اگر از چاپگر جوهرافشان هم استفاده کنید باز هم اشباع رنگ ها با چیزی که در صفحه مانیتور می‌بینید متفاوت خواهند بود ولی نه بدین صورت که آبی شما به سبز تبدیل شود، بلکه ممکن است آبی آسمانی شما به آبی روشنتری تبدیل یا که رنگ سبز چمنی شما پررنگ تر چاپ شود یا رنگ قرمز شما کمی مرده تر شود. ضمن اینکه هرچقد ما میگوییم فایل هایتان را بصورتت CMYK طراحی کنید و مانیتورتان را هم کالیبره کنید، باز هم خیلی از طراحان بصورت rgb طراحی میکنند و حتی بعضیا که میخواهند کلک بزنند در مرحله اخر ان را به cmyk تبدیل میکنند که این کار اصلا فایده ای ندارد و هیچ فایده ندارد و هیچ! (این مدیریت رنگ فایده ندارد!)

توجه کنید که هنگام دیدن عکس از صفحه ی گوشی شما دارید به یک صفحه نمایش با تراکم پیکسل بالا آن هم روی گوشی هایی با پنل سوپرامولید نگاه میکند که نور مستقیم از پشت صفحه به چشم شما می تابد و شفافیت بالایی دارد، انتظار ندارید که وقتی روی کاغذی چاپ میشود که هیچ نوری از کاغذ تابش نمیشود دقیقا به همان شفافیت باشد که؟ کاغذ صرفا نوری که به آن تابش میشود را بازتاب میکند. البته کاغذهای فوتوگلاسه که براق هستند خب کیفیت چاپ بالاتری هم خواهند داشت و برق میزنند.

تا الان فهمیدید که مدیریت رنگ کار آسانی هم نیست و زمان بر است، زمانی که طراح یا صاحب کار، نمونه را تایید کرد، آن را به عنوان یک استاندارد تولید نگه می‌دارد. تولیدی های آینده را می‌توان با استاندارد اولیه مطابقت داد که ببینید روند چاپ به چه صورت بوده است. البته دستگاه‌های چاپ کوپرینت به شما چاپ منظم و یکدستی می‌دهد و لازم نیست نگران این باشید که در آینده چه اتفاقی برای چاپتان خواهد افتاد چون ما رضایت مثبت 99 درصدی مخاطبان را داریم.

“و دقت داشته باشید تصاویر از آنچه به آن نگاه میکردید به چشم شما متفاوت ترند!”

کوپرینت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا