مقایسه پرینتر لیزری با جوهرافشان: کدام برای شما بهتر است؟

پرینترهای جوهرافشان یا لیزری؟ این سوال یکی از اساسیترین سوالات در مغازه‌های فروش پرینتر می‌باشد، اما به راستی تفاوت در چیست؟ اگر به دنبال خرید یک پرینتر هستید، 2 تکنولوژی احتمالا فکر شما را به خود درگیر خواهد کرد، و همچنین بهترین مدل‌های هر نوع. ما اینجاییم تا شما را از سردرگمی برهانیم.

هرچند هر دو نوع تکنولوژی جای خود را در خانه و ادارات تثبیت کرده اند، فرصت خوبیست که بتوانید تصمیم بگیرید کدام پرینتر از دیگری نیاز شمارا بهتر رفع میکند.

از تمایزهای پایه‌ای این دو تکنولوژی در واقع این است که هر کدام چگونه کار پرینت را انجام میدهند، که تاثیری بر قیمت، هزینه‌های جانبی و کیفیت نهایی خواهد گذاشت.

مقایسه پرینتر جوهرافشان و لیزری

پرینتر جوهرافشان درمقابل لیزری: انتظارات کلیدی

  • پرینترهای جوهرافشان معمولا در ابتدا ارزانتر هستند، اما کار با آن هزینه‌های بیشتری طلب میکند. اگر شما زیاد پرینت نمی‌کنید میتواند گزینه خوبی باشد.
  • پرینترهای لیزری گزینه خوبی برای چاپ فایل‌ها و اسناد هستند، درحالیکه پرینتر جوهر افشان برای چاپ تصاویر بهتر است.
  • اگر میخواهید هزینه به ازای هر برگه کم شود، مشخصا پرینتر لیزری گزینه شما خواهد بود.
  • پرینترهای جوهرافشان فضای کمتری از اتاق شما را خواهند گرفت.

اساس تکنولوژی پرینتر جوهرافشان و لیزری

اگرچه ابتدایی‌ترین تعریف پرینت در هر دو پرینتر یکسان است (گذاشتن حروف و تصاویر روی کاغذ)؛ اما این دو به شیوه‌ای کاملا متفاوت این کار را انجام می‌دهند.

پرینتر جوهرافشان چیست؟

پرینترهای جوهرافشان دستگاهی هستند که قطرات جوهر میکروسکوپی ریزی را روی کاغذ اسپری میکند. همچنین قیمت کمتر، قابل حمل و کوچیکتر هستند ولی حواستان باشد هرچیزی که ارزان باشد در طولانی مدت هزینه بیشتری روی دست شما خواهد گذاشت.

پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری، بر اساس تونر (toner) پایه گذاری شده اند که دارای پودر هست و این پودر را روی کاغذ ذوب میکنند. (لیزر در پرینترهای لیزری برای ایجاد یک بار الکترواستاتیک استفاده میشود، که باعث انتقال تونر به کاغذ میشود، که سپس به سطح کاغذ به وسیله حرارت متصل میماند.)

هر دو تکنولوژی می‌تواند در دستگاه‌های تک عملکرده، در پرینترهای همه کاره، اسکنرها، دستگاه‌های فکس و کپی پیدا شوند. همچنان یکی از آن‌ها می‌تواند از دیگری بهتر باشد به شرطی که نقطه قوت و ضعف و کاربرد خاص آن مطابق با نیازتان باشد.

کانن Pixma TS9120Brother MFC-L2750DW
نوع پرینترجوهرافشانلیزری 4کاره
امتیاز4.5 ستاره4.5 ستاره
قیمتحدود 6 میلیون تومانحدود 11 میلیون تومان (بهمن 1399)
جوهر/تونرشش کارتریجمونوکروم
زمان چاپ سیاه سفید11 برگه در دقیقه34 برگه در دقیقه
زمان چاپ رنگی3.4 برگه در دقیقه
ابعاد37.3 * 36 * 14.2 سانتی متر40.8 * 39.9 * 31.75 سانتی متر
هزینه به ازای هر برگه2XX

پرینتر مونوکروم چیست؟

پرینتریست که فقط سیاه و سفید چاپ میکننند و تنها کارتریج سیاه نیاز دارند.

مقایسه پرینتر لیزری و جوهرافشان
بهترین گزینه برای چاپ تصاویر باکیفیت، پرینتر جوهرافشان می باشد.

پرینتر جوهرافشان علیه لیزری: هزینه‌های آتی

هزینه پرینتر یک معیار مهم برای خرید است.
پرینترهای جوهرافشان مشخصا از لیزری ارزانتر خواهند بود. تکنولوژی آن کمتر پیچیده ست، پس ساخت آن هزینه کمتری میگیرد. علاوه بر این، بعضی فروشگاها با قیمت کمتری میفروشند به امید اینکه هزینه جوهرهای آینده شان سود خوبی برایشان تامین کند. گاهی حتی خرید یک پرینتر نو از لحاظ هزینه از خرید ست جوهر کارتریج پرینتر کمتر میشود:)

پرینترهای لیزری کوچک ارزون از 2.5 میلیون حدودا شروع میشوند و پرینترهای جوهرافشان از حدود 750 هزارتومن به بالا.
توجه: پرینترهای جوهرافشان با اینکه هزینه کمتری دارند ولی در دراز مدت هزینه بالایی روی دست شما میگذارند.

جوهرافشان علیه لیزری: کیفیت پرینت

جوهرافشان‌ها، با جوهرهای رنگی و رنگدانه‌ای، کیفیت رنگ‌ها را به خوبی نشان میدهند، به خصوص برای عکس‌ها و تصاویر، که شامل سایه‌های ظریف رنگ است. ماهیت جوهر مایع اینگونه ست که ترکیب رنگ‌ها به آسانی در جوهرافشان ساخته خواهند شد نسبت به چاپگرهای لیزری.

پرینترهای لیزری همیشه طوری ساخته نمی‌شوند که پرینت تصاویر را هندل کنند، زیرا از نقاط میان رنگ و نیم سایه استفاده میکنند تا تصاویر اسناد را چاپ کنند. حتی پرینتر لیزری هایی که میتوانند تصاویر با کیفیت تری ارائه دهند نیازمند کاغذهای مخصوصی هستند که گیر آوردن آن ممکن است وقتگیر و هزینه بر باشد.

بهرحال، پرینتر لیزری برای چاپ متن‌هایی شارپ، واضح و مشخص ساخته شده اند که با اکثر مدل‌های جوهرافشان مطابقت نخواهد داشت! پرینت جوهرافشان معمولا به آرامی انجام میشود اما زمانی که پرینت انجام میشود حروف به شارپی و واضحی لیزری نیستند اگر که از نزدیک خوب چکش کنید.

جوهرافشان همچنین تمایل به لکه زدن دارد، از آنجایی که بعد از پرینت، خشک میشود احتمال ایجاد اسناد لکه دار برای افرادی که از چاپگر جوهرافشان استفاده میکنند وجود دارد و میتواند دغدغه‌ساز باشد.

نکته: پرینترهای لیزری برای چاپ اسناد (متن) مخصوصا اگر تعداد بالا باشد و پرینتر جوهر افشان برای چاپ تصاویر بهترین انتخاب اند.

جوهرافشان مقابل لیزری: هزینه پرینت

جوهر مایع پرینتر یکی از گرانترین مایعات در سیاره مان است:) و محصولیست که به شدت مهندسی شده ست و چون محصولی با حاشیه سود بالاست و خریداران مدام و مدام باید خرید کنند باعث میشود کارخانه‌های پرینترسازی مدام در جریان باشند!

هزینه چاپ رنگی معمولا تا 2 برابر چاپ سیاه سفید خواهد شد. هرچند تونر کارتریج پرینترهای لیزری گرانتر هستند ولی خب صدها یا هزاران برگه چاپ میکنند.

تونرها برای نگهداری طولانی مدت مناسبترند درحالیکه جوهر کارتریج فقط تا چند ماه قابل نگهداریست آن هم اگر به درستی نگهداری شود. مایعی که کارتریج جوهر را پر میکند میتواند خشک شود و شما را با یک کارتریج بی مصرف خشکی که تنها چندین برگه چاپ کرده تنها بگذارد. ولی تونر چون از پودر استفاده میکند، دیگر نگران از دست دادن خاصیت مایع بودن آن نیستیم.

جوهرافشان علیه لیزری: اندازه پرینتر

مشخصا پرینترها در سایزها و حجم‌های مختلفی تولید میشوند ولی بصورت کلی:
پرینترهای چندکاره لیزری بزرگتر و سنگینتر هستند. البته پرینترهای لیزری کوچکتر مثل LaserJet Pro M12w و M12a هم ممکن است بتواند روی میز شما بنشیند ولی درکل جوهرافشان‌ها سایز کوچیکتری دارند.

حرف آخر

تصمیم گرفتن جهت اینکه کدام پرینتر را بخرم؟ به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد اینکه شما چقدر میخواهید پرینت بگیرید و چه چیزی بیشتر پرینت بگیرید؟

  • جوهرافشان‌ها برای پرینت‌های گه گدار خوب هستند. (برای مصارف خانگی جوهرافشان برند اپسون پیشنهاد میشود)
  • جوهرافشان ارزانتر از چاپگر لیزری می‌باشد ولی در طولانی مدت هزینه بیشتری برای شما خواهد ساخت.
  • جوهر پایه برای هر برگه هزینه بالایی برای شما دربرخواهد داشت ولی پر کردن جوهر ان هزینه کمتری دارد.
  • برای فضاهای کوچک جوهرافشان مناسبتر است و راحتتر قابل حمل و نقل است.
  • برای چاپ عکس‌ها و تصاویر، جوهرافشان مناسبتر و باکیفیت تر است.
  • چاپگر لیزری ظرفیت کاغذ و سرعت بالاتری دارند.

پرینت لیزری، هزینه قابل پرداختی برای چاپ تعداد زیادی متن و صفحات دارد. سریعتر است، صفحات بدون لک چاپ را در ثانیه ایجاد میکند. اگر کلمات شفاف و واضح برای شما اولویت دارد، پس پرینتر لیزری انتخاب شما خواهد بود. برای چاپ رنگی به تعداد زیاد هم پیشنهاد ما خرید یک پرینتر لیزری رنگی با قیمت مناسب است.

سوالات متداول

پرینتر خوب خانگی برای چاپ سیاه سفید و رنگی در خانه و مدرسه کدام است؟

یک پرینتر لیزری گزینه مناسبیست. از پودر تونر بجای جوهر استفاده میکنند پس بین هربار مصرف خشک نمی‌شوند. بین تمامی برندهای پرینتر، پرینترهای رنگی لیزرجت اچ پی HP color laserjet بهترین نتیجه را وقتی صحبت از دقت تصویر و وضوح باشد ارائه میدهد اما پرینترهای Canon Color ImageClass برای انتخاب دوم مطرح میشوند. شما نیاز نیست خرج یک دستگاه گران را بدهید فقط چیزی که حداقل نیاز شما را برآورده کند کافیست. نظرات خریداران را زیر محصول بخوانید، خصوصیات محصول را ببینید و نتیجه گیری کنید.

من زیاد پرینت میکنم و یک پرینتر با هزینه مناسب نیاز دارم که سیاه سفید چاپ بزند. چه پرینتری بگیرم؟

شما میتونید از چاپگرهای لیزری بازار یکی را انتخاب کنید. مدل های زیادی وجود دارد که بسته به نیاز و بودجه شما متفاوت است مدل هایی همچون HP Laserjet Pro M12a یا حتی M12w و M15a و M102w یا پرینتر لیزری چندکاره سامسونگ مثل Xpress M2020

آیا پرینتر لیزری می‌تواند استیکر یا برچسب پرینت کند؟

بله، مادامی که شما از کاغذهای مناسبی برای چاپ استفاده میکنید میتوانید این کار را انجام دهید. هیچگاه کاغذ استیکری که برای چاپگر لیزریست را به خورد جوهرافشان ندهید که آسیب غیرقابل جبرانی ایجاد خواهد کرد.
پرینت با جوهرافشان به شما تصاویر واضحی خواهد داد که حتی ضدآب و ضدمحو شدن می باشد برای ساخت استیکرهایی که رنگشان ثابت بماند باید از پرینتر جوهرافشان pigment-base یا رنگدانه‌ای (نه dye-based: بر پایه رنگ) استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا