تفاوت چاپ دیجیتال و آفست

بررسی چاپ دیجیتال و افست و مزایا و معایب هر روش با دیگری

زمانی که به دنبال چاپ کردن چیزی مانند بروشور، آگهی، کارت تبلیغاتی یا هر مورد دیگری هستید، با روش‌های مختلفی برای چاپ روبه‌رو خواهید بود. روش‌های مختلفی که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند و با ویژگی‌های مشخص خود شناخته می‌شوند. در بین این روش‌های مختلف، چاپ دیجیتال و چاپ افست به عنوان دو روش کاربردی و محبوب هستند که با یکدیگر رقابت پررنگی نیز دارند.

ممکن است برخی روش چاپ دیجیتال را بهتر بدانند و برخی دیگر از روش چاپ افست تعریف و تمجید بیشتری داشته باشند. با این حال، هیچکدام از این دو روش، گزینه نامناسبی نیستند. تنها لازم است تا جایگاه مناسب برای استفاده از آن روش را پیدا کرد! در این مقاله به دنبال بررسی این تفاوت بین پرینت دیجیتال و چاپ افست هستیم تا بتوانید از هریک از دو روش بیان شده، به درستی و در جایگاه مناسب استفاده لازم را ببرید.

چاپ دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که پرینت دیجیتال را به عنوان گزینه مورد نظر خود انتخاب می‌کنید، باید بدانید که این روش، روشی کامپیوتری است که در آن فایل انتخابی شما به صورت الکترونیک در اختیار دستگاه قرار می‌گیرد. این روش به دو صورت کلی به ‌نام‌های روش جوهرافشان و روش لیزری وجود دارد. دو روشی که با استفاده از تونر پرینت و چاپ را انجام می‌دهند و در ابعاد و اندازه‌های کوچکتر، محصول مورد نظر را به چاپ می‌رسانند.

در چاپ جوهرافشان حضور قطرات ریز جوهر از دهانک مخصوص پرینت بر روی سطوح مختلف موجب چاپ می‌شود. این در حالی است که در چاپ دیجیتال لیزری، با عبور لیزر به سمت جلو و عقب این چاپ انجام شده و تصویر بر روی صفحه مورد نظر چاپ می‌شود.

استفاده از چاپ دیجیتال برای چاپ صفحات مختلف

مزایای استفاده از چاپ دیجیتال

زمانی که به دنبال استفاده از یک روش برای چاپ خود هستید، آگاهی نسبت به مزایای آن روش می‌تواند به شما در انتخاب کمک کند. برخی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از چاپ دیجیتال برای استفاده عبارت است از:

  1. زمان کمتر برای انجام چاپ به صورت کامل
  2. مناسب برای استفاده در چاپ تیراژ پایین و کم
  3. هزینه نصب پایین برای کارهای کوتاه مدت و کم
  4. ارزان قیمت‌تر بودن چاپ دیجیتال نسبت به افست
  5. استفاده از فناوری پیشرفته و در نتیجه داشتن کیفیت بالا
  6. امکان تغییر داده‌های موجود مانند آدرس و شماره تلفن

معایب استفاده از چاپ دیجیتال

در کنار تمامی مزایای بیان شده برای چاپ دیجیتال، بدیهی است که این روش نسبت به روش چاپ افست دارای نفاط ضعف و معایبی است. از همین رو لازم است تا این معایب به دقت شناسایی شده و براساس آن‌ها روش مورد نظر انتخاب شود. معایب استفاده از چاپ دیجیتال را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

  1. استفاده از رنگ‌های محدود و استاندارد برای چاپ
  2. کیفیت کمتر در رنگ‌های موجود نسبت به چاپ افست
  3. توانایی کم در چاپ بر روی متریال‌‎های مختلف و متعدد
  4. داشتن هزینه بسیار بالا برای چاپ بزرگ و تیراژ بسیار بالا

چاپ افست چیست و چگونه انجام می‌شود؟

چاپ افست به وسیله روشی جدید در تکنولوژی از صفحات آلومینیومی به این منظور استفاده می‌کند. پس از انتقال دستور چاپ به دستگاه، براساس طرح اولیه مورد نظر، صفحاتی از جنس آلومینیوم و در قالب زینک ساخته می‌شود. براساس این صفحات چاپ کامل صفحات صورت می‌گیرد. اصلی‌ترین دلیل نامیده شدن این نوع چاپ به چاپ افست، عدم قرار گرفتن جوهر به صورت مستقیم بر روی صفحات است. جوهر بر روی این صفحه آلومینیومی منتقل شده و به وسیله آن به صفحات کاغذی انتقال پیدا می‌کند. از همین رو در این سیستم چاپی می‌توان از سیستم رنگی CMYK استفاده کرد و تنوع رنگ بسیار بالایی را به ارمغان آورد.

چگونگی به‌کارگیری چاپ افست بر روی محصولات با جنس‌های مختلف

مزایای استفاده از چاپ افست

برای انتخاب روش چاپ افست به عنوان گزینه مناسب خود، لازم است تا مزایای آن را بشناسید. چاپ افست به عنوان یکی از روش‌های محبوب دارای مزایای زیر است:

  1. داشتن کیفیت بسیار بالا برای چاپ کردن
  2. امکان انجام چاپ در تیراژ بالا و با هزینه پایین
  3. امکان استفاده از انواع مختلف کاغذها برای چاپ
  4. ارائه کامل جزئیات تصاویر بر روی کاغذ چاپ شده
  5. کاهش هزینه چاپ هر برگه با افزایش میزان چاپ افست
  6. امکان استفاده از رنگ‌هایی متفاوت و به جز رنگ‌های استاندارد
  7. وجود جوهرهای مخصوص و سفارشی نظیر رنگ‌های متالیک و پانتون

معایب استفاده از چاپ افست

با اینکه چاپ افست مزایای بسیاری دارد اما به هر حال، معایبی نیز در کنار این مزایا وجود دارند. معایب استفاده از چاپ افست به منظور استفاده از این روش و محدودیت‌های آن را در ادامه و به صورت مختصر مشاهده خواهید کرد.

  1. استفاده از چاپ افست برای چاپ با تیراژ پایین هزینه‌بر است.
  2. مدت زمان انجام چاپ به دلیل نیاز به تهیه زینک و پلیت، بیشتر از چاپ دیجیتال است.
  3. پس از تعیین اطلاعات توسط اپراتور و برای دستگاه، امکان تغییر اطلاعات و اصلاح آن‌ها تا پایان چاپ وجود ندارد.

آخرین نکات درباره بررسی چاپ دیجیتال و افست با یکدیگر

زمانی که به دنبال انتخاب بین چاپ دیجیتال و چاپ افست هستید، باید نسبت به ویژگی‌های هر روش اطلاعاتی را داشته باشید. چاپ دیجیتال را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای چاپ‌های سریع و در دسترس دانست. چاپ‌هایی با حجم کم که لازم است تا به سرعت به نتیجه برسند. این در حالی است که چاپ افست، گزینه‌ای مناسب برای چاپ‌های سنگین و تعداد بالا است. گزینه‌ای که امکان اصلاح را پس از شروع چاپ نداشته و زمان بسیاری برای انجام چاپ آن مورد نیاز است.

بررسی تفاوت‌ها بین چاپ دیجیتال و چاپ افست
بررسی تفاوت‌ها بین چاپ دیجیتال و چاپ افست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا