پرینت رنگی چیست و بهترین تنظیمات آن کدام است؟

توضیحاتی راجع به پرینت رنگی و پرینتر

در زمان حال چاپ کردن و پرینت گرفتن عکس‌ها به کمک دستگاه‌های چاپ که اصطلاحاً به آن‌ها پرینتر (Printer) می‌گویند، فرایندی راحت شده است. به کمک دستگاه‌های پرینتر می‌توانید در سایزهای مختلف عکس‌های خود را به‌صورت رنگی و یا سیاه‌وسفید به چاپ برسانید.

برای چاپ کردن کتاب‌های درسی در سطح‌های مختلف تحصیلی، دانشگاهی، چاپ تصاویر و عکس‌ها و هر سندی که رنگی باشد می‌توانید از پرینتر رنگی استفاده کنید.

چاپ سیاه‌وسفید ارزان‌تر از چاپ رنگی می‌باشد. البته قیمت‌ها در حال حاضر به‌صورت رقابتی می‌باشد.

 شما می‌توانید با استفاده از خدمات کوپرینت در عرصه چاپ، از بهترین تعرفه و قیمت بهرمند گردید.

انواع پرینتر:

پرینترها در مدل‌های مختلفی تولیدشده‌اند.

چاپگر ماتریس سوزنی، چاپگر لیزری، جوهرافشان، افست، سیلک، تماسی و غیرتماسی.

در اواسط سال ۱۹۸۰ بود که پرینترهای جوهر افشان وارد بازار شد و مدتی نگذشت که توانستند عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات کاربردی جایگاه خود را در این عرصه مستحکم کند.

 چاپگرها در انواع «رنگی» و «سیاه‌وسفید» می‌باشند، منبع تأمین رنگ در چاپگرها، بسته به نوع آن، تونر یا کارتریج است.

اپسون را سازنده نخستین پرینترهای جهان می‌دانند که بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده در عرصه چاپگر و تجهیزات مرتبط با تصویربرداری در جهان است.

در هنگام پرینت رنگی این نکته را در نظر بگیرید:

مهم‌ترین نکته در هنگام چاپ عکس در نظر گرفتن نوع کاغذ و اندازه آن می‌باشد.

کاغذ باید متناسب با عکس انتخاب شود در غیر این صورت در هنگام چاپ کیفت مطلوبی نخواهد داشت، در ادامه جدول سایز استاندارد کاغذ برای پرینت گرفتن را برای شما درج می‌کنیم.

جدول سایزبندی سایز انواع کاغذ سری A:

سایز کاغذ آپنج A5 رنگی و سیاه سفید
سایز کاغذ آپنج، نصف آچهار می‌باشد.
سریسایز کاغذ به میلیمتر
کاغذ A0841mm در 1189mm
کاغذ A1594mm در 841mm
کاغذ A2420mm در 594mm
کاغذ A3297mm در 420mm
کاغذ A4210mm در 297mm
کاغذ A5148mm در 210mm
کاغذ A6105mm در 148mm
کاغذ A774mm در 105mm
کاغذ A852mm در 74mm
جدول سایز کاغذهای سری A

کوپرینت یک مجموعه از کاغذهای متنوع ازنظر جنس و گرماژ و سایزهای متفاوت دارد به همین دلیل شما به راحتی می‌توانید درخواست‌های خود را با اطمینان کامل از کیفیت کار سفارش دهید.

چرا پرینت رنگی در کوپرینت را پیشنهاد می‌کنیم؟

به کمک کوپرینت بدون اینکه محل کار خود را ترک کنید و یا از خانه بیرون بیاید به کمک مجموعه‌ای متنوع از کاغذ و مواد اولیه مرغوب می‌توانید به‌صورت آنلاین طی 24 ساعت شبانه‌روز سفارش پرینت رنگی و چاپ خود خود را ثبت کنید آن را در اولین فرصت با بسته‌بندی متفاوت رایگان در هر مکانی که مایل باشید تحویل بگیرد.

برای مشاهده نمونه پرینت رنگی می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

درباره ما

کوپرینت ارائه‌دهنده بهترین نرخ پرینت رنگی در جهان می‌باشد که در کشور رقابتی‌ترین نرخ پرینت سیاه‌سفید را دارد. علاوه بر این، ارسال رایگان برای بیش از 299 صفحه سیاه‌سفید یا 129 صفحه رنگی را دارد.

نحوه سفارش پرینت رنگی

شما با مراجعه به صفحه سفارش پرینت رنگی و سیاه سفید می‌توانید تعداد صفحات خود و تعداد فنر و … را وارد کرده و با زدن روی “افزودن به سبد خرید” مراحل خرید را ادامه دهید. پس از ثبت نهایی و دریافت فایل‌های شما، وارد پروسه چاپ می‌شوند و سپس برایتان ارسال میشوند که 98 درصد مواقع ارسال رایگان می‌باشد غیر ازینکه تعداد صفحاتتان خیلی کم باشد که هزینه ارسال با شماست.

چه مواردی در چاپ رنگی باید رعایت شود؟

  • انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ:

در هنگام چاپ بروشور، ست اداری، کارت ویزیت، تراکت، کاتالوگ انتخاب رنگ از نکته‌هایی است که باید به آن دقت داشت.

رنگی که در صفحهٔ مانیتور مشاهده می‌کنید مخصوصاً اگر رنگ کالیبره نباشد باکار چاپی همان محصول متفاوت خواهد شد.

ما در اینجا به شما چند روش پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید این تفاوت را به‌صورت چشمگیری کاهش دهید:

انتخاب گزینه CMYK برای چاپ

نحوه انتخاب بهترین رنگ و تصویر برای چاپ:

استفاده از مانیتورهای کالیبره می‌باشد که بسیار به رنگ چاپ نزدیک می‌باشد

البته این مانیتورها قیمت بالایی دارد و در موارد شخصی اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست. یک سری دستگاه‌های کالیبر مانیتور هم وجود دارند که چند ده میلیون هزینه آن هاست و بهترین پروفایل رنگی را برای شما به ارمغان می اورند و مانیتور شما را کالیبره میکنند.  شرکت X-RITE از جمله شرکت هاییست که ابزار کالیبره همه جانبه ای برای دستگاهای مختلفی چون مانیتور، پرینتر، پروژکتور و … بصورت یکجا ارائه میدهد. البته نرم افزار ColorChecker Camera Calibration  هم وجود دارد که برای ساخت پروفایل دی ان جی از ان استفاده میشود. کالرچکری 24چنلی که به همراه دستگاه ColorMunki ارائه میشود باعث میشود که شما پروفایل رنگی خود را کاستومایز و شخصی سازی کنید. دستگاه کالیبراسیون ایکس رایت هم از دیگر دستگاهاییست که از دستگاه قبلی ارزانتر بوده و باعث هم رنگ کردن تصویر مانیتور به تصویر چاپ میشود.

مد رنگی CMYK در طرح

دو مد رنگی پرکاربرد CMYK و RGB وجود دارد، این دو نوع مد کاربردها و طیف رنگی خود رادارند. مد رنگی RGB در صفحهٔ نمایش از درخشندگی و کیفیت بالاتری برخوردار است درحالی‌که رنگ‌های CMYK برای کار های چاپی مناسب می‌باشند
پس در هنگام ارسال طرح به چاپخانه چه به‌صورت حضوری و چه آنلاین فایل را به‌صورت CMYK ارسال کنید. برای انتخاب این مد رنگی می‌بایست همان ابتدا کار در زمان ایجاد سند انتخاب کنید به این دلیل که اگر طرح به صورت RGB ساخته شود و در پایان به CMYK تبدیل کنید رنگ ها تفاوت خواهند کرد، بلکه شما بهتر است اول کار بصورت cmyk کار کنید که خودتان بتوانید پیش نمایش بهتری از کارتان ببینید، البته چیزی که شما در مانیتور می بینید همچنان بصورت خروجی rgb ست ولی در حیطه رنگ های cmyk، یعنی مجدد برای دیدن تصویر روی مانیتور باید cmyk به rgb تبدیل شود.
 پس در هنگام تنظیم ایجاد سند جدید به تغییر رنگ RGB به CMYK دقت کنید.

مجموع درصدهای CMYK

در زمان ساخت فایل به‌صورت مد رنگی CMYK درصد مورداستفاده آن 0 تا 100 می‌باشد. با توجه به این‌که 4 طیف رنگی وجود دارد توصیه می‌شود مجموع این اعداد از 260 بیشتر نباشد.

استفاده از کتاب‌های مرجع رنگ در هنگام انتخاب رنگ

اطلس رنگ بهترین کتاب‌های مرجع رنگ می‌باشد. در این کتاب، نمونه رنگ‌ها به همراه کد قرار دارد. طراح پس از ایجاد رنگ موردنظر می‌تواند کدهای رنگی (CMYK) که در صفحهٔ نمایش می‌بیند را در کتاب مرجع رنگ پیدا کند و آن را استفاده کند تا درصد خطای کمتری را داشته باشد.

استفاده از کدهای رنگی نرم‌افزار

نرم‌افزار فتوشاپ دارای تنظیماتی است که می‌توانید رنگ موردنظر خود در تصویر مانیتور به رنگ واقعی چاپ نزدیک کنید. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید با انتخاب گزینهٔ علامت تعجب، به‌صورت خودکار، نرم‌افزار رنگ قابل‌چاپ و نزدیک به رنگ انتخابی شمارا انتخاب می‌کند.

  • رزولوشن تصویر پرینت رنگی:

رزولوشن به تعداد پیکسل در هر اینچ گفته می‌شود. اگر رزولوشن مناسب را انتخاب نکنید در هنگام چاپ کیفیت مطلوبی را به دست نمی‌آورید. تصاویر باید در سایز 300dpi باشد برای تصاویری که شامل متن هستند باید 400dpi در نظر گرفته شود. (توجه کنید که بیشتر چاپخانه‌ها همان رزولوشن 300 dpi را میپذیرند یعنی 300 پیکسل در هر اینچ (300 pixles per inche))
نکته دیگری که وجود دارد این است که اگر تصویر شما رزولوشن 72 داشته باشد و بعد در پایان شما بیایید و آن را به 300 تغییر دهید هیچ تفاوتی نمیکند و کار عبثی‌ست. اگر هم تصویر شما رزولوشن 300 داشته باشد و شما آن را به 72 تغییر دهید و ذخیره کنید و بعدا دوباره به 300 تغییر دهید باز هم همان رزولوشن پایینتر می‌ماند!
نکته جالب توجه بعد راجع به رزولوشن این است که اگر شما قرار است تصویری با سایز بزرگ مثل A0 چاپ کنید مشخصا رزولوشن بالاتر خیلی مهم است چون وقتی شما عکس را روی مانیتور 24 اینچ نگاه میکنید هر پیکسل یک سایز به خصوصی دارد مثلا فرض کنیم یک دهم میلیمتر، حالا وقتی این تصویر را روی سایز A0 چاپ میکنید این پیکسل هم بزرگتر میشود و هرچه تراکم پیکسل بالاتر باشد کیفیت بالاتر میرود (توجه کنید که هر پیکسل یک رنگ میگیرد مثلا رنگ مشکی یا فیروزه ای)
اندازه تصویر و رزولوشن متناسب باهم می‌باشد. با افزایش سایز تصویر، رزولوشن کاهش پیدا می‌کند و با کاهش سایز یک تصویر، وضوح آن افزایش پیدا می‌کند

شما با فشردن Ctrl + A در فتوشاپ همه ی تصویر را انتخاب کرده و سپس Alt+Ctrl+I را میزنید تا سایز تصویر انتخاب شود و رزولوشن را 300 میگذارید.
  • فرمت ذخیره‌سازی فایل پرینت رنگی

یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر گرفت، فرمت ذخیره‌سازی فایل می‌باشد. اگر مایل هستید که پروژه باکیفیت خوبی ذخیره گردد، بهتر است آن را در همان فرمت استاندارد فتوشاپ ذخیره کنیم تا علاوه بر حفظ کیفیت تصویر، لایه‌بندی نیز حفظ شود و در صورت نیاز بتوانید تغییر دهید؛ اما برای ارسال به کوپرینت، بهترین فرمت JPG و BMP و TIF می‌باشد. فرمت TIF باید روی حالت None باشد.

چگونه پرینت رنگی سفارش دهم؟

همچنین اگر میخواهید پرینت رنگی سفارش دهید می توانید به فرم ثبت سفارش پرینت رنگی ما مراجعه و ثبت سفارش کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا